Dla Placówek budżetowych stosujemy 14 dniowy odroczony termin płatności.

biuro@edumax.com.pl | tel. 737 856 810

Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

7 pomysłów na wykorzystanie drukarki 3D w szkole

2021-12-21
7 pomysłów na wykorzystanie drukarki 3D w szkole

Druk 3D w edukacji

Dydaktyka jest dziedziną, która nieustannie się rozwija. Rozwój ten polega w szczególności na wypracowywaniu nowych metod dydaktycznych, za pomocą których można usprawnić proces kształcenia uczniów i studentów, a także na wykorzystaniu nowych możliwości technologicznych. W tym kontekście podstawowym zadaniem nauczyciela okazuje się przystosowanie do zmian, które w obrębie dydaktyki następują – zwłaszcza zaś wdrażanie nowych metod nauczania i wykorzystanie nowoczesnych urządzeń w trakcie nauki. Przykładem urządzeń, które od niedawna są wykorzystywane w dydaktyce, jest drukarka 3D. Za jej pomocą możliwe jest tworzenie obiektów przestrzennych na podstawie komputerowego modelu. W artykule podpowiadamy, na czym polegać może takie wykorzystanie drukarki 3D w szkole, aby z jednej strony zainteresowało ono ucznia i zwiększyło jego aktywność, z drugiej natomiast pozwoliło osiągnąć założone cele dydaktyczne.

Drukarka 3D w szkole – sposób działania urządzenia

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób może zostać wykorzystana szkolna drukarka 3D, scharakteryzujmy krótko metodę jej działania. Ujmując rzecz skrótowo, druk obiektów przestrzennych następuje w tym przypadku przez nanoszenie kolejnych warstw materiału, np. plastikowej żyłki czy żywicy. Stąd metoda druku 3D jest niekiedy określana jako metoda addytywna. Warstwy układane są jedna na drugiej zgodnie z komputerowym modelem. Każda warstwa ma przy tym swoją wysokość – ogólna zasada głosi, że im jest ona mniejsza, tym lepsza jakość wydrukowanego obiektu. Drukarka 3D w szkole może zostać wykorzystana na szereg różnych sposobów – zakres jej zastosowania ogranicza wyłącznie nasza wyobraźnia oraz wielkość pola roboczego, w którym wytwarzane są przedmioty.

Jak przeprowadzić inspirującą lekcję geografii, czyli drukowanie 3D map i planów

Szkolna drukarka 3D sprawi, że lekcje geografii nie będą sprowadzać się wyłącznie do nauki na pamięć terminologii geograficznej, stolic czy opisów krajobrazów. Dzięki niej uczeń będzie mógł zobaczyć, jak wyglądają opisywane przestrzenie, np. dolina, płaskowyż czy wzniesienie, a ponadto zaangażuje zmysł dotyku w procesy poznawcze. Wydrukowane modele z pewnością podziałają na wyobraźnię uczniów i pomogą im w przyswojeniu wymaganej wiedzy – nie jest przecież tajemnicą, że im więcej zmysłów bierze udział w nauce, tym większa szansa na opanowanie materiału.

Druk 3D w szkole na lekcji historii – przeszłość, która nabiera kształtu

Dla niektórych uczniów lekcje historii to nic więcej niż daty i sprawozdawcze opisy wydarzeń. Faktograficzne podejście do edukacji historycznej, które nadal podzielają niektórzy nauczyciele, nie sprzyja zaangażowaniu ucznia. Co zatem zrobić, aby dziecko zainteresowało się przeszłymi wydarzeniami? Z pomocą przychodzi nam drukarka 3D – umożliwia ona drukowanie modeli dawnej architektury czy pól bitew, na których toczyły się zmagania wojenne. Dzięki drukowi 3D uczeń będzie mógł stać się uczestnikiem minionych zdarzeń.

To, co widoczne i niewidoczne – druk 3D w edukacji przyrodniczej

Szkolna drukarka 3D sprawdzi się doskonale na lekcjach przyrody. Dzięki niej uczeń nie będzie już musiał opierać swojej wiedzy przyrodniczej na rysunkach zamieszczonych w podręczniku czy rysowanych na tablicy. Drukarka umożliwi tworzenie przestrzennych modeli odpowiadających fragmentom przyrody – zarówno tej widocznej gołym okiem (modele drzew, owadów), jak i niewidocznej (modele komórek bakteryjnych).

Jak zrozumieć świat liczb? Drukarka 3D w szkole na lekcjach matematyki

Wykorzystanie drukarki 3D w szkole na lekcjach matematyki przyniesie spektakularne efekty dydaktyczne. Umożliwi ona uczniowi wizualizację rozwiązywanych problemów matematycznych, a to co abstrakcyjne (i przez to trudne!) nabierze dzięki niej realnych kształtów. Modele przestrzenne znajdą w szczególności zastosowanie na zajęciach ze stereometrii – dostarczą one swoistej pomocy naukowej wyobraźni ucznia, który staje przed wymagającym zadaniem identyfikacji zależności przestrzennych.

Kreatywnie i estetycznie, czyli szkolna drukarka 3D na zajęciach z plastyki

Drukarka 3D może posłużyć jako środek kształtowania umiejętności artystycznych na lekcjach plastyki. Uczniowie dostaną niepowtarzalną szansę na samodzielne tworzenie dekoracji, które z pewnością niejednokrotnie zadziwią nauczyciela swoją pomysłowością i oryginalnością. W tym kontekście dobrym pomysłem będzie zorganizowanie szkolnego konkursu na najciekawszą pracę artystyczną – uczniowie zostaną w ten sposób zachęceni do twórczego myślenia.

Druk 3D w szkole jako sposób rozwiązywania praktycznych problemów

Użycie drukarek 3D w szkole nie musi ograniczać się do tworzenia pomocy naukowych. Za pomocą urządzenia uczniowie mogą tworzyć swoje własne wynalazki w ramach zajęć informatycznych lub technicznych, które znajdą zastosowanie w praktyce życia codziennego. Reagowanie na wyzwania codzienności jest przecież motorem napędowym postępu cywilizacyjnego. Niewykluczone, że pomysły uczniów okażą się na tyle trafne, że w przyszłości staną się one podstawą cieszących się światowym uznaniem produktów.

Wykorzystanie drukarki 3D w szkole jako środka motywującego

Dzięki drukarce 3D możliwe jest tworzenie różnego rodzaju nagród, upominków czy pucharów. Wykonane przedmioty mogą służyć do nagradzania i motywowania dzieci w przypadku, gdy należycie wykonają one powierzone im zadania. Nie musi przy tym chodzić o szkolne konkursy – dobrym pomysłem będzie wykorzystanie drukarki do tworzenia „codziennych nagród”, np. za aktywność na lekcji czy dobrze napisany sprawdzian.

Szkolna drukarka 3D, czyli mnogość zastosowań

Wymienione powyżej przykłady nie wyczerpują oczywiście katalogu wszystkich możliwych użyć drukarki 3D na zajęciach szkolnych. Jak powiedzieliśmy, to, w jaki sposób urządzenie zostanie wykorzystane zależy w dużej mierze od wyobraźni – tak ucznia, jak i nauczyciela. Ważne, by prowadzący zajęcia każdorazowo dopasowywał metody zastosowania drukarki do grupy, biorąc pod uwagę m.in. poziom zaangażowania jej uczestników czy talenty poszczególnych uczniów.

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2021

Polecane

pixel