E-learning – jak efektywnie poprowadzić zdalną lekcję?
Nauczyciele oraz rodzice stanęli przed trudnym zadaniem nauki z domu. Możliwych rozwiązań jest wiele. Ministerstwo Edukacji nie narzuca konieczności korzystania z programu do prowadzenia lekcji online. Decyzja należy do dyrektorów poszczególnych placówek, którzy z kolei pozwalają na dowolność działań nauczycieli, adekwatnie do możliwości technologicznych zarówno nauczyciela, jak i, przede wszystkim, dzieci. Sytuacja jest dynamiczna. Początkowo nauczanie w większości szkół było zawieszone, ale od 25 marca 2020 r. wprowadzono obowiązek prowadzenia zdalnych lekcji. Za pomocą różnych środków komunikacji nauczyciele ustalali z rodzicami oraz z samymi uczniami sposób prowadzenia nauki z domu. Szybko okazało się, że tradycyjne e-maile nie wystarczają - ten sposób prowadzenia lekcji zajmuje zbyt wiele czasu. Wymaga pisania i odpowiadania na dziesiątki, a nawet setki wiadomości dziennie. O wiele sprawniej przebiegają lekcje online, które pozwalają na kontakt nauczyciela z uczniem w czasie rzeczywistym. Oferta programów do prowadzenia zdalnych lekcji jest duża, a w związku z trudną sytuacją w kraju, wiele z nich jest dostępnych bezpłatnie lub na promocyjnych warunkach, dlatego zachęcamy nauczycieli do zapoznania się z naszą listą programów do nauki online - dzięki nim e-learning będzie bardziej wydajny.
Poniżej przedstawiamy listę najbardziej popularnych programów do prowadzenia nauki z domu.
- Platforma edukacyjna Edmodo – to najbardziej popularna platforma na świecie, która działa podobnie jak dobrze nam znane media społecznościowe, dzięki czemu obsługa Edmodo dla wielu użytkowników okaże się całkowicie intuicyjna. Platforma pozwala na tworzenie grup (klas) i zamieszczanie zadań do wykonania. Kontakt z uczniami możliwy jest za pomocą prostego chata. Nauczyciel ma możliwości zamieszczania materiałów dydaktycznych, z których uczniowie mogą korzystać. Platforma pozwala na wspólną oraz indywidualną pracę, poprawę prac, ich ocenę oraz monitorowanie postępów w nauce.
- Google Classroom – to program do prowadzenia lekcji online od firmy Google, który pozwala na tworzenie klas online oraz wyznaczanie zadań dla uczniów. Za pomocą narzędzia, nauczyciel może tworzyć sprawdziany oraz zamieszczać dodatkowe materiały.
- Kogidu Moja Klasa – to przyjazna w obsłudze polska e-learningowa platforma edukacyjna, która do końca tego roku szkolnego jest bezpłatna. Pozwala na tworzenie lekcji on-line oraz obserwowanie postępów uczniów.
- ClassDojo – został stworzony z myślą o młodszych dzieciach. Dzięki przyjaznemu interfejsowi mogą korzystać z niego dzieci w wieku przedszkolnym oraz w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Program pozwala na kontakt z dzieckiem w czasie rzeczywistym.
- Socrative – to z kolei program do tworzenia testów, za pomocą których nauczyciel może sprawdzić wiedzę uczniów. Wersja podstawowa programu jest bezpłatna.
- Kahoot! – również pozwala na tworzenie zadań dla dzieci w postaci różnego rodzaju gier i quizów. Prosta, intuicyjna obsługa narzędzia pozwala na korzystania z niego także przez młodsze dzieci, w wieku przedszkolnym, z poziomu komputera, smartfona lub tableta.
- ThingLink – to program do nauki z domu, który pozwoli przygotować plik video z lekcją dla uczniów. Nagranie można opatrzyć komentarzem oraz interaktywnymi elementami, które urozmaicą lekcję.
- Edupuzzle – jest to program do prowadzenia lekcji online na podstawie materiałów dostępnych na YouTube. Nauczyciel może wybrać dowolny materiał filmowy na YouTube i na jego podstawie przygotować zadania dla uczniów.
- Zoom.us – to bardzo przyjazna platforma do prowadzenia video-lekcji w czasie rzeczywistym. W wersji bezpłatnej możliwe jest prowadzenie 40-minutowych sesji. Program posiada dodatkowe rozwiązania, takie jak wirtualna tablica oraz udostępnianie ekranu.
- Moodle – to profesjonalny program do prowadzenia zajęć online dla starszych uczniów oraz studentów uczelni wyższych. Jest to rozbudowana platforma, która posiada dużo możliwości – pozwala na tworzenie całych kursów zdalnych oraz dodawanie materiałów interaktywnych.