Jak rozliczać pomoce dydaktyczne dla szkoły?
Aby dobrze odpowiedzieć na pytanie, jak rozliczać pomoce dydaktyczne dla szkoły, należy uprzednio określić, co to są pomoce dydaktyczne i czym różnią się od pomocy edukacyjnych oraz naukowych. Pojęcia te są zbliżone i właściwie w wielu artykułach stosowane są wymiennie. Jednak należy mieć na uwadze to, że wszystko, co dotyczy szkoły oraz pracy nauczyciela musi być zgodne z bieżącą ustawą o oświacie i szkolnictwie wyższym. Obecnie obowiązującą jest ustawa z 7 września 1991 roku, jednak bardziej szczegółowe informacje na temat definicji pomocy naukowych znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 17 grudnia 2010 roku.
Pomoc dydaktyczna – definicja
W rozporządzeniu Ministra możemy przeczytać, że pomoce dydaktyczne powinny umożliwić nauczycielowi realizację programu nauczania i dalej, że nauczycielowi przysługuje nieodpłatne wyposażenie w materiały dydaktyczne, które są niezbędne do wykonywania obowiązków nauczyciela. Zatem podsumowując, pomoce dydaktyczne to takie pomoce edukacyjne, które są niezbędne w realizacji programu nauczania. Zarówno termin „pomoce edukacyjne” jak i „pomoce naukowe” są pojęciem szerszym od pomocy dydaktycznych i obejmują wszystkie przedmioty, narzędzia materialne i niematerialne, które służą zgłębianiu nauki, poszerzaniu horyzontów, zdobywaniu wiedzy. Placówka, która dokonuje zakupu materiałów edukacyjnych, dydaktycznych, a także elementów wyposażenia szkoły, powinna umieścić je w odpowiedniej księdze inwentarzowej.
Paragraf 4240 – co obejmuje?
Wszystkie wydatki, które mają miejsce w placówce oświatowej powinny być dobrze zaksięgowane, tzn. według odpowiednich paragrafów klasyfikacji budżetowej wydatków. W większych placówkach zalecane jest prowadzenie księgi inwentarzowej. Pomoce dydaktyczne w księdze inwentarzowej objęte są paragrafem 4240 - pomoce naukowe, dydaktyczne i książki. Prowadzenie księgi inwentarzowej jest szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorstw, które posiadają większą ilość środków trwałych. Jak powinna wyglądać księga inwentarzowa i co powinna zawierać? W księdze inwentarzowej w sposób uporządkowany należy wpisać nazwę środka trwałego, datę nabycia oraz określić dokument, na podstawie którego środek został nabyty, następnie należy wpisać datę oddania do użytkowania, symbol Klasyfikacji Środków Trwałych oraz roczną stawkę amortyzacyjną. W przypadku pomocy dydaktycznych stawka amortyzacyjna, która obecnie obowiązuje, wynosi 10%. W momencie likwidacji środka trwałego, należy wpisać datę likwidacji lub zbycia.
Czy pomoce dydaktyczne są środkami trwałymi?
Środki trwałe, które podlegają amortyzacji, to przedmioty bądź usługi, których wartość w momencie zakupu przekraczała kwotę 3500 złotych. Pomoce dydaktyczne są środkami trwałymi, jeśli w momencie zakupu ich cena wynosiła powyżej 3500 zł. Z kolei o tym, jaka jest stawka VAT na pomoce dydaktyczne, decyduje ustawa. Zgodnie z ustawą z 8.01.1993 roku o podatku od towarów i usług, przedmioty przeznaczone wyłącznie do celów pokazowych, czyli np. sprzęt szkolny, w tym szkolne pomoce naukowe, podlegają stawce VAT w wysokości 7%. Placówki oświatowe są zwolnione z opłaty VAT na pomoce dydaktyczne, jeśli spełniają odpowiednie warunki, tzn. są jednostką objętą systemem oświaty, w myśl obecnie obowiązującej ustawy o systemie oświaty oraz świadczą usługi dotyczące kształcenia i wychowania.
Ewidencja i rozliczenie pomocy dydaktycznych w szkole
Prawidłowe zaklasyfikowanie pomocy dydaktycznych w szkolnej księgowości pozwoli odpowiednio rozpisać amortyzację szkolnego sprzętu. Pomoce, zakwalifikowane jako dydaktyczne są zwolnione z podatku VAT, przy czym należy pamiętać, że pomocami dydaktycznymi są te materiały edukacyjne, które są niezbędne do realizacji podstawy programowej. Na stronie sklepu Edumax znajduje się oferta kompleksowego wyposażenia różnego rodzaju placówek oświatowych, a w niej materiały dydaktyczne, edukacyjne i naukowe. W przypadku wątpliwości, zachęcamy do lektury naszych artykułów na blogu. Naszą misją jest tworzenie coraz lepszych szkół – przyjaznych uczniom i pozwalających na kreatywny rozwój.