Jak wybrać stolik i krzesełko dla dzieci?
Gdzie - poza domem - dziecko spędza najwięcej czasu? Oczywiście w szkole i przedszkolu. Dlatego tak ważne jest, aby miało tam zapewnione komfortowe warunki rozwoju i nauki. Wysokość ławki szkolnej i krzesła ma wpływ na zdrowie i odpowiednią postawę ucznia. Oddziałuje na prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa i funkcjonowanie narządów wewnętrznych. To samo dotyczy mebli w przedszkolu. Zobacz, jakich błędów nie popełniać oraz co o stolikach i krzesełkach dla dzieci mówią obowiązujące normy.
Dawno minęły czasy, gdy nie przykładało się większej wagi do warunków, w jakich uczą się dzieci. Z tego, jak ważne to zagadnienie zdają sobie sprawę rodzice, nauczyciele i dyrektorzy szkół oraz producenci i sprzedawcy mebli szkolnych. Co więcej, regulują je ściśle określone normy. Kolory krzeseł i ławek w szkole oraz krzesełek i stoliczków w przedszkolu mają znaczenie. Ich dobór nie jest przypadkowy. Poszczególne barwy określają szczegółowo wysokość krzesła, wymiary ławki szkolnej i wzrost dziecka, które będzie ich używać.
Kolory krzeseł i ławek w szkole i przedszkolu mają znaczenie
O tym, jakie wymiary powinny mieć meble w szkołach i przedszkolach, mówią szczegółowo polskie i europejskie normy (aktualnie obowiązują regulacje: PN-EN 1729-1:2007 oraz PN-EN 1729-2:2007). Nadzór nad stosowaniem przepisów prowadzi Sanepid, który odpowiada także za kontrole.
Dobierając stolik i krzesełko dla dziecka, należy wziąć pod uwagę jego wzrost. Pamiętając, jak szybko rośnie się w tym wieku, pomiaru dziecka powinno się dokonywać dwa razy do roku (należy uwzględnić także wys. podkolanową, czyli odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego w pozycji siedzącej). Dla ułatwienia wysokość ławki szkolnej i krzesła oraz wzrost dziecka są określane numerem i kodem koloru (patrz tabela wzrostu dziecka). Przed zakupem mebli szkolnych warto zapoznać się z wyżej wymienionymi normami.
Ważna jest konsekwencja i dbałość o szczegóły. Numeracja i kolor stolika musi odpowiadać numeracji i kolorowi krzesła. Nie może być tak, że uczeń siedzi przy wysokim stole na zbyt niskim krześle. Dla oddziałów przedszkolnych i zerówek zazwyczaj rekomenduje się zakup stolików i krzeseł w rozmiarze 1-3. W klasach I-III najbardziej odpowiednie będą rozmiary 2-4, dla uczniów klas IV-V meble w rozmiarze 4-5, a klas VI i wyżej w rozmiarze 5-6. Jeszcze starsi i najbardziej wyrośnięciu uczniowie powinni używać stolików i krzeseł w rozmiarze 6 oraz 7.
Kolorowe krzesła szkolne, podobnie jak ławki, powinny być oznaczone w odpowiednim miejscu, aby każdy uczeń wiedział, jaki mebel jest dostosowany do jego potrzeb. Ważne też, aby młodzi ludzie zdawali sobie sprawę, że przestrzeganie zasad wpływa na ich zdrowie. Muszą być świadomi zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących norm. Dobrze więc, gdy tabela wzrostu dzieci znajduje się w każdej sali dydaktycznej.
Stoliki i krzesełka dla dzieci, które są zgodne z normami, posiadają certyfikaty. Dlatego tak ważne jest, aby zamawiać meble od zaufanych i sprawdzonych firm. Mamy wtedy pewność, że wysokość krzesła i wymiary ławki szkolnej są nie tylko zgodne z przepisami, ale też zostały wykonane z trwałych i bezpiecznych materiałów.
Wysokość krzesła i ławki szkolnej - dlaczego to ważne?
Dane są przerażające. Dwa miliony dzieci ma wady postawy. Problem ten nie bierze się znikąd. Dzieci i młodzież większość czasu spędzają w pozycji siedzącej. Siedzą oglądając telewizję, grając w gry na komputerze czy odrabiając lekcję. Czas spędzony w pozycji siedzącej to kilka, a czasem nawet kilkanaście godzin dziennie. Aktywność fizyczna młodych ludzi także pozostawia wiele do życzenia.
Warto brać to wszystko pod uwagę. Już w okresie szkolnym zaczynają się problemy związane z dysfunkcją narządów ruchu. Obok schorzeń w obrębie lędźwiowego odcinka kręgosłupa, pojawiają się coraz częściej nowe - atakujące odcinek szyjny i nadgarstek. Zwiększa się także liczba uczniów z wadami wzroku. Dlatego ważne jest nie tylko, aby zachęcić dzieci i młodzież do zażywania ruchu, ale też zapewnić im komfortowe warunki w szkole i podczas odrabiania lekcji.
Tabela: wzrost dzieci a kolory i wymiary mebli szkolnych
Nr | Barwa | Kolor | Wysokość siedziska | Wysokość blatu | Wzrost dziecka |
0 | biały | 21 | 40 | 80 - 95 | |
1 | pomarańczowy | 26 | 46 | 93 - 116 | |
2 | fioletowy | 31 | 53 | 108 - 121 | |
3 | żółty | 35 | 59 | 119 - 142 | |
4 | czerwony | 38 | 64 | 133 - 159 | |
5 | zielony | 43 | 71 | 146 - 176,5 | |
6 | niebieski | 46 | 76 | 169 - 188 | |
7 | brązowy | 51 | 82 | 174 - 207 |