Obowiązki szefa kuchni w stołówce szkolnej

2020-01-10

Szefem kuchni w stołówce szkolnej może zostać osoba z minimum średnim wykształceniem zawodowym lub zasadniczym zawodowym, 4-letnim doświadczeniem w branży oraz tytułem mistrza w zawodzie. Do obowiązków szefa kuchni w szkole należy:

  • koordynowanie pracy zespołu kucharzy,
  • tworzenie menu kuchni szkolnej zgodnego z rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Oświaty,
  • dbanie o przestrzeganie norm BHP w kuchni szkolnej,
  • szkolenie nowych pracowników,
  • realizowanie budżetu przeznaczonego na wyżywienie w szkole.

Na barkach szefa kuchni spoczywa szczególnie duża odpowiedzialność, ponieważ placówki edukacyjne są pod wyjątkowym nadzorem Sanepidu i muszą spełniać zaostrzone normy BHP. Szef kuchni musi mieć na celu nie tylko sprawne przygotowanie oraz wydanie posiłków, ale przede wszystkim takie dobranie produktów, które będzie odpowiadać na zapotrzebowanie energetyczne dzieci i młodzieży w szkole.

Program dofinansowania stołówek szkolnych - generator wniosków

Zdrowa dieta dla dzieci

Menu stołówki szkolnej powinno być oparte o wytyczne Ministerstwa Zdrowia oraz Światowej Organizacji Zdrowia. Posiłki powinny w pełni odpowiadać na potrzeby dzieci, adekwatnie do kategorii wiekowych. Szczególnie ważna jest bogata w białko, żelazo oraz witaminy dieta w okresie dojrzewania dzieci, który jest czasem intensywnych zmian w organizmie młodego człowieka. Dzieci w szkole intensywnie się uczą oraz są bardziej aktywne fizycznie niż osoby dorosłe – potrzebują zatem większą ilość energii.

Posiłki w szkole muszą być odpowiednio zbilansowane i różnorodne. Na talerzu ucznia powinny się znaleźć produkty z każdej grupy: węglowodany, białka, zdrowe tłuszcze, produkty zbożowe oraz warzywa. Menu stołówki szkolnej powinno być ułożone w taki sposób, aby zdrowy posiłek, bogaty w witaminy, mogli otrzymać także alergicy, wegetarianie, weganie lub osoby, które wykluczają jakąś grupę produktów z przyczyn religijnych lub ze względu na nietolerancję pokarmową. Jedzenie w szkole ma uczyć dobrych nawyków oraz tolerancji. Każdy uczeń ma prawo do dobrego, ciepłego posiłku, a szkoła, jako placówka edukacyjna, powinna wyznaczać najwyższy standard.

Sprawne wydawanie posiłków w szkolnej stołówce

Stołówka szkolna powinna być przede wszystkim dobrze zaplanowana i urządzona w taki sposób, aby w szybkim czasie wydać kilkadziesiąt albo nawet kilkaset obiadów. Przerwa na posiłek w szkole ma ograniczony czas – 20-30 minut. W tym czasie ma miejsce intensywna praca na kuchni. Każde dziecko musi zdążyć spokojne zjeść ciepłe, pożywne danie. Dlatego niezwykle ważna jest przemyślana logistyka pracy i dobre wyposażenie kuchni szkolnej, a do tego potrzebne są odpowiednie pojemniki na żywność, duża przestrzeń na wydawanie posiłków, miejsce na brudne naczynia i odpady ze stołówki szkolnej oraz dobrze urządzona sala jadalna. W ofercie sklepu internetowego Edumax znajdują się wszystkie niezbędne elementy, które pozwolą na wyposażenie kuchni szkolnej oraz stołówki w taki sposób, aby praca przebiegała sprawnie – dzięki temu każde dziecko w szkole będzie mogło zjeść pyszny i zdrowy posiłek w gronie rówieśników.

Duża odpowiedzialność szefa kuchni

Do obowiązków szefa kuchni w stołówce szkolnej należy dbanie o zdrową dietę uczniów oraz taka organizacja przestrzeni kuchni szkolnej oraz pracy kucharzy, która pozwoli na sprawne przygotowanie oraz wydanie posiłków dla dzieci w krótkim czasie obiadowej przerwy. Szef kuchni odpowiada ze menu kuchni zgodne z normami wyznaczonymi przez Ministerstwo Zdrowia oraz przestrzeganie przepisów BHP, które są szczególnie restrykcyjne w przypadku placówek edukacyjnych.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel